Monday, May 12, 2014

#Fail

Når jeg ser på kampanjer som har gått feil i sosiale medier så er det en spesiell type som går igjen, og det er ved hjelp av Twitter og hashtag. Det som skjer er at en bedrift ønsker å skape dialog om et spesielt tema som er positivt for bedriften. Så de lager en kampanje hvor de stiller et spørsmål til brukerne og ber om at de skal svare på Twitter ved å bruke en hashtag. Problemet er at brukere er ærlige, derfor bør man sikre seg at svarene man får blir positive når man lager en slik kampanje.

Det første eksemplet mitt er en McDonalds kampanje fra 2012. Konseptet var at forbrukerne skulle fortelle en historie fra sitt besøk hos McDonalds og gi det hashtagen #mcdstories. Problemet var at de fleste valgte å fortelle lite hyggelige historier fra sine besøk, et par eksempler som jeg har hentet fra en Forbes-artikkel er disse:

Dude, I used to work at McDonald’s. The #McDStories I could tell would raise your hair.

One time I walked into McDonalds and I could smell Type 2 diabetes floating in the air and I threw up. #McDStories

Et annet tilsvarende eksempel er en Twitter-kampanje som Microsoft står bak. Microsoft er blitt kjent for å velge å snakke negativt om sine konkurrentene framfor å snakke positivt om seg selv. Idéen deres var at folk skulle dele historier om skadelig programvare som de hadde fått på sine Android-enheter.

Kampanjen slo feil da de fleste valgte å dele sine dårlige erfaringer med Windows. Et par eksempler på Tweets hentet fra en DigitalTrends-artikkel:

I tried to buy a Nexus 4 but the device is so popular to get one! I wish it was less popular like Windows Phone #DroidRage

I once thought about writing malware for a Windows Phone but then I though, aren’t they suffering enough? #DroidRage #WindowsRage

Jeg tror det er er par lærdommer man kan ta med seg fra denne kampanjen.
  1. Det ene har med vanlig høflighet å gjøre. Det oppfattes som uhøflig å rakke ned på andre, noe som Microsoft gjorde i dette tilfellet. Dette bidro nok til at kampanjen slo tilbake til dem.
  2. Bruken av operativsystem vekker sterke følelser hos mange. Det er mange som er svært glade i sine telefoner, PCer og tilhørende operativsystemer. Dette ser man best med fanbasen til Apple. Men Windows, Android og Linux har også store fanbaser. Om man prøver gå til angrep på et operativsystem er det derfor mange som står klare til å forsvare. Lærdommen må være at man må tenke godt gjennom hva folk egentlig mener og hvilke svar man kommer til å få når man ber folk svare på Twitter.

No comments:

Post a Comment