Det er utfordrende for tradisjonelle bedrifter å kaste seg ut i sosiale medier. Dette fordi mange-til-mange kommunikasjonen som sosiale medier gir ikke var tilstede i noen av markedskanalene fra tiden før sosiale medier. De fem forventningsfaktorene til Clara Shih prøver å liste om en del av de tingene som er viktig for bruk av sosiale medier.
Her er et eksempel fra Google sin offisielle blogg hvor de oppfyller forventningen om rask respons. Andre Ditlefsen ønsker å komme i kontakt med Google, men vet ikke hvordan. Han spør i kommentarfeltet under Google sin blog og får raskt tilbakemelding. Jeg tror det er viktig for bedrifter som skal være på sosiale medier å gjøre en helhjertet innsats og tildele ressurser til denne platformen. Om Andre Ditlefsen ikke hadde fått noe svar på forespørselen sin hadde det med stor sannsynlighet ført til frustrasjon.
Et annet eksempel jeg fant på Google sin blog er dette innlegget som viser at Google går for å oppfylle forventningen Transparancy. I dette tilfellet er det offentliggjøringen av et nytt produkt Google jobber med, smarte linser. Det er typisk Google å offentliggjør sine kommende prosjekter i god tid før de egentlig skal slippes. Dette gjør at leseren får et inntrykk av hva Google driver med og man føler man får ta del av den spennende utviklingsprosessen.
Det å være så åpen om hva man driver med kan nok også ha noen ulemper, andre bedrifter kan jo forsøke å kopiere produktene. Men den "Goodwillen" og "Dialogen" man skaper ved å være åpen om produktene sees altså på som mer verdifull enn ulempene.
Det Google sin blog ikke gjør så bra er troverdigheten og personaliseringen av blogen sin. Bloginnleggene deres er stort sett meget profesjonelle. En bedrift som er god på troverdighet og personalisering er derimot Southwest Airlines sin blog Nuts About Southwest. I denne blogen er det ofte ansatte eller til og med kunder som skriver blogginnleggene. Om man blar seg nedover blogen deres er det stort sett en ny person for hvert bloginnlegg. Denne blogen gir nok en følelse av at man er en del av bedriften.
Her er et eksempel fra Google sin offisielle blogg hvor de oppfyller forventningen om rask respons. Andre Ditlefsen ønsker å komme i kontakt med Google, men vet ikke hvordan. Han spør i kommentarfeltet under Google sin blog og får raskt tilbakemelding. Jeg tror det er viktig for bedrifter som skal være på sosiale medier å gjøre en helhjertet innsats og tildele ressurser til denne platformen. Om Andre Ditlefsen ikke hadde fått noe svar på forespørselen sin hadde det med stor sannsynlighet ført til frustrasjon.
Et annet eksempel jeg fant på Google sin blog er dette innlegget som viser at Google går for å oppfylle forventningen Transparancy. I dette tilfellet er det offentliggjøringen av et nytt produkt Google jobber med, smarte linser. Det er typisk Google å offentliggjør sine kommende prosjekter i god tid før de egentlig skal slippes. Dette gjør at leseren får et inntrykk av hva Google driver med og man føler man får ta del av den spennende utviklingsprosessen.
Det å være så åpen om hva man driver med kan nok også ha noen ulemper, andre bedrifter kan jo forsøke å kopiere produktene. Men den "Goodwillen" og "Dialogen" man skaper ved å være åpen om produktene sees altså på som mer verdifull enn ulempene.
Det Google sin blog ikke gjør så bra er troverdigheten og personaliseringen av blogen sin. Bloginnleggene deres er stort sett meget profesjonelle. En bedrift som er god på troverdighet og personalisering er derimot Southwest Airlines sin blog Nuts About Southwest. I denne blogen er det ofte ansatte eller til og med kunder som skriver blogginnleggene. Om man blar seg nedover blogen deres er det stort sett en ny person for hvert bloginnlegg. Denne blogen gir nok en følelse av at man er en del av bedriften.
Her er foreksempel et bloginnlegg med tittelen "How Southwest Airlines Medical Transportation Grant Program Brought Life to My Family". Dette er en rørende historie skrevet av en av selskapets kunder. Jeg har vanskelig for å se for meg bloginnlegg som skaper bedre goodwill enn et slikt bloginnlegget.
No comments:
Post a Comment