PR Daily News linker til denne artikkelen med navnet "What is the biggest mistake companies make with their Social Media Strategy?". En åpenbar tabbe vil i hvert fall være å ikke følge med.
Et eksempel på at noen ikke har fulgt med har vi her hvor både Erna Solberg og Jens Stoltenberg står oppført som statsminister i Norge på LinkedIn. Her er det vel tydelig at Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet ikke følger så godt med som de burde. Nå blir nok ikke dette noen krisesak for Arbeiderpartiet, men man er ikke alltid like heldig. Det efins eksempler på at manglende oppmerksomhet har ført til kriser for bedrifter.
Sosiale medier er en teknologi som på mange måter har overført makten fra bedriftene til forbrukerne. Det er nå mye enklere enn det var før å finne andre personers meninger om produkter. Jeg har akkurat flyttet fra Oslo til Trondheim og måtte i den forbindelse bytte fastlege. Før jeg valgte meg en ny fastlege så googlet jeg de aktuelle legene (selvfølgelig). Jeg fant da fram til siden legelisten.no, her er de aller fleste legene i Norge listet opp, og med vurderinger fra brukere. Jeg tror at en lege som har dårlige vurderinger på denne nettsiden vil få store problemer med å skaffe nye kunder.
Legelisten.no er et eksempel på en sosial nettside hvor legene ikke har noen kontroll, alle norske leger blir listet opp her. Ingen bedrift er skånet fra effekten av sosiale medier. Det hjelper ikke å ha en "Vi bruker ikke sosiale medier" holdning. Produktene og merkevarene til en bedrift vil bli diskutert i sosiale medier enten bedriften er tilstede eller ikke. For de aller fleste vil det nok da være bedre å være tilstede i sosiale medier enn å ikke være der.
Mike Street her henviser til en artikkel om "Hvordan å håndtere kritikk på sosiale medier". Det som i
hvert fall er åpenbart et at om du skal håndtere kritikk der, så må du være tilstede der. Denne tilstedeværelsen trenger en strategi. Du trenger et mål for hva du skal oppnå med din tilstedeværelse på sosiale medier, og du trenger en plan for hvordan du skal oppnå disse målene.
Jeg fant denne SlideSharen med en Sosiale Medier Strategi fra Milena Regos. Spennende lesing, hun deler strategien inn i fire hoveddeler, "Listen", "Plan", "Engage" og "Measure":Legelisten.no er et eksempel på en sosial nettside hvor legene ikke har noen kontroll, alle norske leger blir listet opp her. Ingen bedrift er skånet fra effekten av sosiale medier. Det hjelper ikke å ha en "Vi bruker ikke sosiale medier" holdning. Produktene og merkevarene til en bedrift vil bli diskutert i sosiale medier enten bedriften er tilstede eller ikke. For de aller fleste vil det nok da være bedre å være tilstede i sosiale medier enn å ikke være der.
Mike Street her henviser til en artikkel om "Hvordan å håndtere kritikk på sosiale medier". Det som i
hvert fall er åpenbart et at om du skal håndtere kritikk der, så må du være tilstede der. Denne tilstedeværelsen trenger en strategi. Du trenger et mål for hva du skal oppnå med din tilstedeværelse på sosiale medier, og du trenger en plan for hvordan du skal oppnå disse målene.
kanaler som brukes. Deretter, som Steve Farnsworth er inne på her, må du bruke informasjonen du har samlet inn til noe, du må lage en plan. Når planen er satt ut i livet er en av de viktigste tingene å engasjere, sørg for at innholdet du har på sosiale medier er spennende nok til at det engasjerer folk. Til slutt må du måle effekten, og tilpasse basert på målingene.
Det er ingen tvil om at det i dag er viktig for alle bedrifter å ha en strategi for bruken av sosiale medier. Apple har tydeligvis ikke brydd seg om denne kanalen tidligere, men nå har til og med de hoppet på. Det må vel være et tegn på at dette er viktig.
Hei!
ReplyDeleteSyns du er veldig flink til å dra inn relevante saker og eksempler inn i innlegget ditt.
Et veldig bra skrevet innlegg!
Enig med Julie her.
ReplyDeleteDu drar frem mange gode eksempler fra det virkelige liv. ;)
Forresten bildene dine kommer opp med et sånt skilt her:
http://www.vegvesen.no/_attachment/74708/binary/47067
Noe feil?
Hei!
ReplyDeleteGodt skrevet innlegg!
Er veldig enig med deg i at innholdet må engasjere, for å opprettholde interessen fra følgerne, samt at dette kan skape en strøm av nye følgere.