Chris Kyriacou har skrevet en spennende artikkel om måling i sosiale medier hvor han peker på et viktig problem, nemlig at det er svært vanskelig å finne ROI når man bruker sosiale medier. For selv om man bruker Google Analytics, Hootsuite og Facebook Insights, så kan det være vanskelig å bestemme hvilken effekt det man måler har på ROI. Man kan for eksempel måle hvor mange Facebook-likes man har fått, men hvordan skal du bestemme hvor mye penger du tjener per Like?
Kyriacou foreslår videre at fokuset for måling av sosiale medier i større grad bør ligne på måten man måler masse-media markedsføring, som for eksempel TV-reklame. Her ser man først etter sammenhenger mellom salg og merkepreferanser, og man leter deretter etter sammenhenger mellom merkepreferanser og reklamen som er blitt sendt. Tilsvarende burde man ved bruk av sosiale medier også lete etter sammenhenger mellom sosiale medier og merkepreferanser, og videre se på sammenhengen mellom merkepreferanser og salg.
Den neste artikkelen jeg ønsker å ta tak i er denne fra Sara Angeles. Hun har noe av det samme fokuset som Kyriacou, nemlig at det er vanskelig å finne ROI når man bruker sosiale medier, og da spesielt ved bruken av Twitter. Hun tar tak i en del statistikk, bla en undersøkelse som sier at 45% av de spurte mener at å måle ROI er den største utfordringen når det gjelder markedsføring ved bruk av Twitter.
Men i motsetning til Kyriacou så mener Angeles at det er mulig å finne ROI, men man må ha en god plan for hvordan man skal gjøre det. Videre presenterer hun en 5-punkts plan for hvordan du kan gå fram når du skal utarbeide denne planen.
Det har blitt tydelig for meg at å finne ROI ved bruk av sosiale medier er vanskelig og at man må ta seg til til dette om man skal lykkes.
No comments:
Post a Comment