I en hver bedrift er det viktig å samle inn informasjon og å ha gode analyseverktøy som hjelper en til å ta de riktige beslutningene. Hvilke investeringer fører til et mer positivt resultat, og hvilke fører til et mer negativt. Vi snakker altså om ROI.
Google Analytics er et verktøy som gir deg data om nettside-trafikk og som tilbyr en del analyseverktøy knyttet til disse dataene. Denne informasjonen kan man bruke til å vurdere hvor vellykket ens tilstedeværelse på weben er.
Det kanskje viktigste verktøyet i Google Analytics er grafen som gir deg oversikt over hvor mange besøkende du har på siden:
I tillegg til denne grafen så kan man finne ut en del ting om de forskjellige besøkende. Man kan bla se hvilket operativsystem de bruker, hvilket språk de foretrekker og om de har besøkt siden din tidligere. Dette kan gi en pekepinn på hvilken målgruppe man treffer. Om man driver med salg av lokale kaker i Nordland så hjelper det lite om alle som besøker nettsiden din kommer fra Oslo. Disse personene bor jo for langt unna til å kjøpe produktet ditt uansett. På den andre siden så kan denne informasjonen være verdifull for deg. Man skjønner nemlig at det å starte opp en kakebutikk i Oslo kan være en god idé.
Dette er et eksempel på at man også kan lære noe om kundene sine. Altså er det ikke bare kunnskap om ROI man kan få av å bruke Google Analytics, man kan også lære noe om hvem som er interessert og tilpasse målgruppen sin etter dette.
Google Analytics kan kan til og med brukes til å få informasjon om alder, kjønn og interesser på de som besøker siden din. Hvordan de finner ut av dette er jeg usikker på. Slik kunnskap kan være svært verdifull, men denne informasjonen kan umulig være 100% til å stole på.
En siste ting som jeg syns er bra med Google Analytics er at det er svært enkelt å gi andre tilgang til dataene. I en tidlgere bedrift jeg jobbet i fikk jeg tilgang til Google Analytics kontoen fra vår web-ansvarlig. Det at man kan dele tilgangen til Analytics er viktig da det er mange som kan ha bruk for å se informasjonen som er her.
Google Analytics er et verktøy som gir deg data om nettside-trafikk og som tilbyr en del analyseverktøy knyttet til disse dataene. Denne informasjonen kan man bruke til å vurdere hvor vellykket ens tilstedeværelse på weben er.
Det kanskje viktigste verktøyet i Google Analytics er grafen som gir deg oversikt over hvor mange besøkende du har på siden:
I tillegg til denne grafen så kan man finne ut en del ting om de forskjellige besøkende. Man kan bla se hvilket operativsystem de bruker, hvilket språk de foretrekker og om de har besøkt siden din tidligere. Dette kan gi en pekepinn på hvilken målgruppe man treffer. Om man driver med salg av lokale kaker i Nordland så hjelper det lite om alle som besøker nettsiden din kommer fra Oslo. Disse personene bor jo for langt unna til å kjøpe produktet ditt uansett. På den andre siden så kan denne informasjonen være verdifull for deg. Man skjønner nemlig at det å starte opp en kakebutikk i Oslo kan være en god idé.
Dette er et eksempel på at man også kan lære noe om kundene sine. Altså er det ikke bare kunnskap om ROI man kan få av å bruke Google Analytics, man kan også lære noe om hvem som er interessert og tilpasse målgruppen sin etter dette.
Google Analytics kan kan til og med brukes til å få informasjon om alder, kjønn og interesser på de som besøker siden din. Hvordan de finner ut av dette er jeg usikker på. Slik kunnskap kan være svært verdifull, men denne informasjonen kan umulig være 100% til å stole på.
En siste ting som jeg syns er bra med Google Analytics er at det er svært enkelt å gi andre tilgang til dataene. I en tidlgere bedrift jeg jobbet i fikk jeg tilgang til Google Analytics kontoen fra vår web-ansvarlig. Det at man kan dele tilgangen til Analytics er viktig da det er mange som kan ha bruk for å se informasjonen som er her.
No comments:
Post a Comment