Å bygge nettverk ved hjelp av Twitter er ekstra spennende fordi man kan komme i kontakt med mennesker som har de samme interessene som en selv, men som bor på en helt annet del av kloden. På denne måten har Twitter blitt et unikt redskap hvor alle kan få muligheten til å kommunisere med spesialister, selv om det bare skulle finnes en eller to spesialister innen dette temaet i hele verden.
På Twitter er det vanlig at man skriver et par setninger om hvem man er og hva man interesserer seg for på profilen sin. På denne måten kan man få innsikt i en person og gjøre en beslutning om dette er en person man har lyst til å følge. Man kan selvfølgelig også lese twitter-meldingene en person har lagt ut og bruke dette som grunnlag for om man ønsker å følge personen.
Det aller viktigste for om man skal følge noen er nok at de legger ut Tweeter som virker spennende for en. Et annet viktig kriterie for om man vil følge noen tror jeg må være hvor mange andre følgere denne personen har. Om en person har mange følgere kan dette ofte være et tegn på at det denne personen har å si er spennende.
Alle må starte i det små på Twitter. Med ved å legge ut innhold som er spennende for andre, og ikke minst delta aktiv ved å kommentere og retweete andres innlegg kan man etter hvert oppnå en stor mengde følgere. Ved å retweete kan man spre interessante tweeter videre til alle som følge en selv. Dette er en kraftfull mekanisme som gjør at Tweeter kan gå viralt.
En "Liste" på twitter er en gruppering av twitter-personligheter. På denne måten kan man lage seg lister innenfor forskjellige temaer. Her er et eksempel på en liste om sosiale medier.
Det er utviklet en del programvare som kan hente Twitter-meldinger uten at man besøker Twitter i browseren. Tweetdeck er et eksempel på dette hvor man kan samle informasjon fra flere forskjellige sosiale medier i ett og samme vindu. På denne måten kan aktive brukere av sosiale medier få et enklere grensesnitt.
Twitter kan brukes på mange forskjellige måter, i grove trekk kan man dele opp i de som er aktive delere, og de som i hovedsak bruker det til å se hva andre har delt. Av de aktive delerne kan man nevne idoler og stjerner som bruker det til å kommunisere med fansen, politikere bruker det for å skape støtte, politiet bruker det til å informere om hendelser i nærmiljøet, spesialister bruker det til å utveksle idéer om sitt fagfelt. Når det gjelder brukergruppen som i hovedsak leser det andre har delt så er det noen som bruker det for å holde seg oppdatert, noen for å være sosiale med venner, noen bruker det for tidsfordriv. Så har du bla journalister som har funnet en spesiell bruk at Twitter ved at det kan lede dem til spennende nyhetssaker.
Undersøkelsen under ble bare gjort blant tenåringer, men den viser noe av mangfoldet av grunner til å bruke Twitter:
Hentet fra: http://techcrunch.com/2009/08/30/why-dont-teens-tweet-we-asked-over-10000-of-them/
På Twitter er det vanlig at man skriver et par setninger om hvem man er og hva man interesserer seg for på profilen sin. På denne måten kan man få innsikt i en person og gjøre en beslutning om dette er en person man har lyst til å følge. Man kan selvfølgelig også lese twitter-meldingene en person har lagt ut og bruke dette som grunnlag for om man ønsker å følge personen.
Det aller viktigste for om man skal følge noen er nok at de legger ut Tweeter som virker spennende for en. Et annet viktig kriterie for om man vil følge noen tror jeg må være hvor mange andre følgere denne personen har. Om en person har mange følgere kan dette ofte være et tegn på at det denne personen har å si er spennende.
Alle må starte i det små på Twitter. Med ved å legge ut innhold som er spennende for andre, og ikke minst delta aktiv ved å kommentere og retweete andres innlegg kan man etter hvert oppnå en stor mengde følgere. Ved å retweete kan man spre interessante tweeter videre til alle som følge en selv. Dette er en kraftfull mekanisme som gjør at Tweeter kan gå viralt.
En "Liste" på twitter er en gruppering av twitter-personligheter. På denne måten kan man lage seg lister innenfor forskjellige temaer. Her er et eksempel på en liste om sosiale medier.
Det er utviklet en del programvare som kan hente Twitter-meldinger uten at man besøker Twitter i browseren. Tweetdeck er et eksempel på dette hvor man kan samle informasjon fra flere forskjellige sosiale medier i ett og samme vindu. På denne måten kan aktive brukere av sosiale medier få et enklere grensesnitt.
Twitter kan brukes på mange forskjellige måter, i grove trekk kan man dele opp i de som er aktive delere, og de som i hovedsak bruker det til å se hva andre har delt. Av de aktive delerne kan man nevne idoler og stjerner som bruker det til å kommunisere med fansen, politikere bruker det for å skape støtte, politiet bruker det til å informere om hendelser i nærmiljøet, spesialister bruker det til å utveksle idéer om sitt fagfelt. Når det gjelder brukergruppen som i hovedsak leser det andre har delt så er det noen som bruker det for å holde seg oppdatert, noen for å være sosiale med venner, noen bruker det for tidsfordriv. Så har du bla journalister som har funnet en spesiell bruk at Twitter ved at det kan lede dem til spennende nyhetssaker.
Undersøkelsen under ble bare gjort blant tenåringer, men den viser noe av mangfoldet av grunner til å bruke Twitter:
Hentet fra: http://techcrunch.com/2009/08/30/why-dont-teens-tweet-we-asked-over-10000-of-them/
No comments:
Post a Comment