Facebook er det desidert største Sosiale Medier nettverket, både men tanke på antall registrerte brukere og antall aktive brukere. Facebook er altså stedet hvor en bedrift har mulighet til å treffe bredest med sin bruk av sosiale medier.
Noe som er veldig lurt når man skal skape relasjoner på sosiale medier er å gå inn i en dialog med brukerne. Når man får kommentarer fra en bruker må man selv kommentere på denne kommentaren. Den store fordelen med dette er at dialogen man har er offentlig. Så selv om kommentaren er et direkte svar til kun en person, så er det mange andre personer som kan lese det, og dette kan gjøre at også disse får et bedre forhold til bedriften.
Den første bedriften jeg valgte å se på er Norwegian. Av det de legger ut finner jeg bla en del generelle nyheter og presentasjoner av de ansatte i bedriften. På noen av postene sine stiller de også spørsmål slik at folk får lyst til å kommentere, slik som disse eksemplene:
Jeg syns ikke de er så flinke til å engasjere seg i dialogen, fant bare et svar som i dette tilfellet var dette:
Jeg finner flere stillingsutlysninger etter nye ansatte, så det virker som om Norwegian bruker Facebook aktivt i sin søken etter nye ansatte. Dette tror jeg er en smart strategi da jeg kan tenke meg at mange av de som følger Norwegian må være folk med interesse for å jobbe i flybransjen.
De neste jeg besøker på Facebook er Rema 1000. Jeg får inntrykket av at Rema er flinkere til å engasjere seg i dialogen enn hva Norwegian er. Man finner mange svar fra Rema på kommentarer lagt inn av andre. Dette er god relasjonsbygging, de som legger ut kommentarer føler at det er enkelt å komme i kontakt med bedriften. De som svarer for Rema legger også inn sitt personlige navn etter kommentaren, slik at leserne får inntrykket av at man kommuniserer med ordentlige mennesker.
Eksemplet over er i utgangspunktet en klage fra en kunde, så kommer svaret fra Rema med et tips, og til slutt kommer det en tilbakemelding fra en annen kunde om at tipset fungerte. Dette er et eksempel på god relasjonsbygging på Facebook.
Den siste bedriften jeg besøkte på Facebook var Rosenborg. Her får jeg et inntrykk av at interessen er større enn den er hos Rema 1000 og Norwegian. Det er svært mange kommentarer på det RBK legger ut. Dette gir mening da Rosenborg selger et høyinteresseprodukt som folk ønsker å engasjere seg i. Dermed er det nok langt enklere for Rosenborg å skape engasjement på sin Facebookside enn hva det er for Rema og Norwegian.
Men jeg finner ingen gode eksempler på at Rosenbog engasjerer seg i dialogen. De legger ut nyhetssaker, men legger selv ut veldig få kommentarer. Her har man et eksempel på flere konkrete spørsmål fra følgerne som forblir ubesvart:
Her har RBK en opplagt sjanse til å kaste seg inn i dialogen, men de velger altså å ikke gjøre det. Dette virker sløvt. Kanskje har det store engasjementet de har blitt en hvilepute?
Noe som er veldig lurt når man skal skape relasjoner på sosiale medier er å gå inn i en dialog med brukerne. Når man får kommentarer fra en bruker må man selv kommentere på denne kommentaren. Den store fordelen med dette er at dialogen man har er offentlig. Så selv om kommentaren er et direkte svar til kun en person, så er det mange andre personer som kan lese det, og dette kan gjøre at også disse får et bedre forhold til bedriften.
Den første bedriften jeg valgte å se på er Norwegian. Av det de legger ut finner jeg bla en del generelle nyheter og presentasjoner av de ansatte i bedriften. På noen av postene sine stiller de også spørsmål slik at folk får lyst til å kommentere, slik som disse eksemplene:
Jeg syns ikke de er så flinke til å engasjere seg i dialogen, fant bare et svar som i dette tilfellet var dette:
De neste jeg besøker på Facebook er Rema 1000. Jeg får inntrykket av at Rema er flinkere til å engasjere seg i dialogen enn hva Norwegian er. Man finner mange svar fra Rema på kommentarer lagt inn av andre. Dette er god relasjonsbygging, de som legger ut kommentarer føler at det er enkelt å komme i kontakt med bedriften. De som svarer for Rema legger også inn sitt personlige navn etter kommentaren, slik at leserne får inntrykket av at man kommuniserer med ordentlige mennesker.
Eksemplet over er i utgangspunktet en klage fra en kunde, så kommer svaret fra Rema med et tips, og til slutt kommer det en tilbakemelding fra en annen kunde om at tipset fungerte. Dette er et eksempel på god relasjonsbygging på Facebook.
Den siste bedriften jeg besøkte på Facebook var Rosenborg. Her får jeg et inntrykk av at interessen er større enn den er hos Rema 1000 og Norwegian. Det er svært mange kommentarer på det RBK legger ut. Dette gir mening da Rosenborg selger et høyinteresseprodukt som folk ønsker å engasjere seg i. Dermed er det nok langt enklere for Rosenborg å skape engasjement på sin Facebookside enn hva det er for Rema og Norwegian.
Men jeg finner ingen gode eksempler på at Rosenbog engasjerer seg i dialogen. De legger ut nyhetssaker, men legger selv ut veldig få kommentarer. Her har man et eksempel på flere konkrete spørsmål fra følgerne som forblir ubesvart:
Her har RBK en opplagt sjanse til å kaste seg inn i dialogen, men de velger altså å ikke gjøre det. Dette virker sløvt. Kanskje har det store engasjementet de har blitt en hvilepute?
No comments:
Post a Comment